TimTimTom swan lake book review by A Lovely Adventure

7 MARCH 2018

AS POSTED ON A LOVELY ADVENTURE BY SYLVIA

IN DE BOEKENHOEK | TIMTIMTOM MEERTALIGE (VOOR)LEESBOEKJES

“In de boekenhoek” is een nieuwe rubriek op alovelyadventure.nl. Ik zal in deze rubriek allerlei leuke, informatieve, handige, bijzondere en invulboeken met jullie doornemen. De boeken zullen vooral te maken hebben met vakantie, reizen, meertalig opvoeden en het buitenland.. Vandaag de aftrap met een tweetalig (voor)leesboekje van timtimtom en in dit geval Zoë danst Het Zwanenmeer.

Omdat wij Zoë meertalig opvoeden (Nederlands, Spaans en Engels) hebben wij een gigantische boekenhoek vol met boekjes in de diverse talen. Soms wil je wel eens een Spaans of Engelstalig boek in het Nederlands voorlezen omdat het verhaal zo leuk is. Ik kan je vertellen dat het ‘live’ vertalen van een verhaal soms toch wat ongemakken met zich meebrengt en om nu hetzelfde boek in het Spaans en Nederlands of Engels te kopen. Tja, dat is voor ons ook niet echt een optie. Denk allereerst aan het geld, kinderboeken zijn gewoon relatief prijzig en dan hebben we het natuurlijk nog niet eens over de hoeveelheid ruimte die het allemaal inneemt. Dus ben ik opzoek gegaan naar een alternatief.

Omdat het voor ons de eerste keer is dat we meertalig opvoeden ben ik op zoek gegaan naar meertalige voorleesboeken. Ik wist niet dat ‘meertalige (voor) leesboeken’ bestonden en was dus blij verrast dat mijn zoektocht zijn vruchten afgeworpen had want op een avond kwam ik de voorleesboeken van timtimtom op het internet tegen. Ik werd gelijk enthousiast en stuurde hen gelijk een mailtje of ze wellicht interesse hadden in een leuke samenwerking. Want ik weet dat er nog heel veel meer ouders/gezinnen op zoek zijn naar goede degelijke meertalige (voor) leesboeken.

De boeken van timtimtom zijn in eerste instantie superhandig omdat het verhaal natuurlijk in twee talen is geschreven. Waar ik helemaal enthousiast van werd is, dat ze de boeken personaliseren met de naam en de uiterlijke kenmerken van je kind(je). Het bestelproces is ook super eenvoudig en gaat als volgt in zijn werk:

stap 1: je kiest een verhaal. Op dit moment kan je kiezen uit twee verschillende verhalen. 1) Het onderwater avontuur 2) Het zwanenmeer.
stap 2: je kiest 2 talen, je kan kiezen uit op dit moment 9 verschillende talen. Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Portugees, Russisch, Spaans en Chinees.
Stap 3: je geeft de naam van je kindje door
Stap 4: je selecteert hoe je kindje eruit ziet, je kan kiezen tussen jongen/meisje, huidskleur, haarkleur en de kleur van de ogen
Stap 5: je maakt het boek af door een zelf geschreven boodschap voor je kindje aan het begin van het boek toe te voegen. (de boodschap zal niet vertaald worden maar precies zo geschreven zijn zoals jij het graag wilt voor je kindje)

Na deze stappen ben je klaar om het boek te bestellen. Een kind kan de was doen!

Toen we het gepersonaliseerde boek toegestuurd kregen was ik echt blij verrast. Het is een prachtig geïllustreerd boek met harde kaft. Wat het helemaal bijzonder maakt is natuurlijk dat Zoë zelf de hoofdrol in het verhaal speelt.

Het verhaal gaat over (in ons geval Zoë) die dol is op klassieke ballet. Binnenkort moeten Zoë en haar vriendinnetjes een voorstelling dansen van Het Zwanenmeer. Als Zoë dan ook nog eens uitgekozen wordt om de hoofdrol te dansen, is ze door het dolle heen. Het oefenen valt haar zwaar maar met een goede dosis doorzettingsvermogen zal ze schitteren op het podium. Zal het Zoë lukken? Wat denken jullie??

De (voor) leesboekjes van timtimtom zijn ook nog eens waanzinnig handig in gebruik. Zoals ik al zei wordt er in het boek gebruik gemaakt van twee talen. De eerste taal vindt je terug op de linker bladzijde en de tweede taal op de rechter bladzijde. Het verhaal is boeiend (Zoë kan zich enorm goed inleven in het verhaal) en ook is de vertaling van de boeken bijzonder goed gedaan. De zinnen worden niet klakkeloos vertaald waardoor het verhaal dus erg fijn weg leest.

Het boek is nu al enorm favoriet bij Zoë en wordt (bijna) elke avond voorgelezen. Het verhaal is voor haar nog wel wat aan de lange kant, dus we redden het niet om het boek voor het slapengaan uit te lezen. We splitsen dit dus over meerdere avonden van de week.

Mocht je meer informatie over de timtimtom boeken willen hebben dan vindt je die hier. Voor al mijn lieve lezers, als je de code BILINGUAL gebruikt, krijg je 10% korting.

Hebben jullie er weleens aan gedacht om jullie kind(jes) meertalig op te voeden? Ik ben erg benieuwd naar de reacties en mocht je nog handige tips hebben dan lees ik ze natuurlijk graag hieronder😘

By Sylvia